Valikained 2023/2024

Õppeaasta 2023/2024 valikained.

Käivitame sellel õppeaastal valikainete süsteemi ehk kooliastmete tunnijaotusplaanides on toodud lisaks riikliku õppekava kohustuslikele tundidele valikainetunnid. Õpilaste valikute hõlbustamiseks tulevikus, nende huvide ja võimete väljaselgitamiseks ja arendamiseks on kool võimaldanud valikainete baasil 2.-7. ja 9.klassides valida erineva valikaine seast endale huvipakkuvamaid. Seega ühes õppeaastas saab õpilane valida 2 valikainet. Valimine toimub õppeaasta esimesel nädalal (valitakse endale sobiv aine õppeaasta I poolaastaks) ja talvel (valitakse endale huvipakkuv aine õppeaasta II poolaastaks). Koos õpivad 2.-3.klassi, 4.-6. klassi ning 7. ja 9. klassi õpilased ehk siis valikained on klassiülesed. Valikaineid ei ole hindelised, vaid on arvestuslikud. Valikained toetavad läbivate teemade taotlusi.

 

I kooliaste

2.-3.klass Saksa keel Valikaine on mõeldud huvi tekitamiseks saksa kultuuri ja keele õppimise vastu. Neile, kes soovivad mänguliselt õppida saksa keelt. Kasutame laule, liisusalme, riime, mängime toredaid keelemänge. Tähtsal kohal on näitvahendid. Teeme tutvust saksa tähestikuga, numbritega, sõnavaraga erinevatel teemadel.
2.-3.klass Näitering Laps õpib ennast vabamalt väljendama sõna, laulu, tantsu ja pantomiimi kaudu. Läbi saab mängida erinevaid rolle. Hea võimalus mängida läbi erinevaid käitumissituatsioone (VEPA, KIVA). Liisusalmid, sõnamängud, luuletused – kõike seda saame praktiseerida. Näiteringis saab tutvustada erinevaid elukutseid teatris, joonistada ja valmistada dekoratsioone.
2.-3.klass Inglise keel Ettevalmistuskursus ametlikule inglise keele õppele 3. klassis. Õpilased saavad esimese kokkupuute inglise keelega nende vanusele sobivas vormis: mängude, laulude, jõukohaste tegevuste abil. Lapsed õpivad esmaseid suhtlemissituatsioone.
2.-3.klass Vene keel (emakeelena) Valikaines vene keel emakeelena  arendavad õpilased oma lugemistehnikat õpetaja juhendamisel, suulist kõnet vene folkloori põhjal (vanasõnad, mõistatused, jne.). Õppimine toimub mängulises vormis: laulud, sõnamängud.
2.-3.klass Loovustund Eesmärgiks on läbi loova tegevuse:
– arendada kujutlusvõimet ja loovust;
– arendada keskendumist ja tähelepanu koondamise oskust;
– aidata mõista, et koostegutsemine ja -töötamine on loomulik viis õppida.
See aine sobib sulle, kui armastad joonistada, meisterdada, värvida, voolida ja muu sellisega tegeleda.
2.-3.klass

 

Rahatarkus Koostöö Ida-Virumaa Ettevõtluskeskusega (mentorlus, temaatiliste materjalide ja mängude laenutamine). Eesmärk on tutvustada õpilastele  rahatarkust mängude ja loovate tegevuste kaudu, suunates õpilasi mõtlema ja arutlema. Loovustundides kasutatakse mänge ja materjale (sh videomaterjalid), mis on arendavad ja annaks võimaluse teha meeskonnatööd. Loovustunnis teeb õpilane tutvust rahatarkuse mõistetega, seostab ainetundides õpitud rahateemalisi ülesandeid reaalsete eluliste tegevustega (ettevalmistus koolilaadal toodete valmistamiseks, realiseerimiseks ja tulude-kulude arvestamiseks), õpib raha teemal kaasa mõtlema ja arutlema.

 

 

 

II Kooliaste

4.- 6.klass Programmeerimise alused Targad seadmed teevad inimese töö kergemaks ja arvutid aitavad rutiinseid tegevusi lihtsamaks muuta.
Kursus “Programmeerimise alused”  on õpilastele, kellel  huvi programmeerimise valdkonna vastu ja kes tahab omandada programmide ja algoritmide koostamise ning probleemide lahendamise baasoskused programmjuhtimisega süsteemide abil.
Kursuste raames õpivad õpilased programmeerimise loogikat ja keeled.
4. – 6. klass Inseneeria ja tootmine Kursuse käigus saavad õpilased ülevaate tänapäevastest moodsatest tootmisprotsessidest ja -tehnoloogiatest, õpivad ette valmistama digitaalseid töötlusfaile arvjuhitavatele seadmetele, valmistavad ideest toote.
4.- 6. klass Eesti elusloodus Vaatleme taimi ja putukaid kooli- ja koduümbruses ning katsume neid ka määrata. Tutvume Eesti elusloodusega teoorias ja praktikas õppekäikudel, kasutades Internetti, tehes puulehtede herbaariumi. Juttu tuleb ka ravimtaimedest. Saab liikuda õues ja õppida kasutama taime- ning putukamäärajaid.
4.- 6. klass Kunstiajalugu Kunstiajalugu nagu ajalugu on aine, mida tavaliselt õpetatakse loenguformaadis. Võib – olla loenguformaat ei ole kõige parem viis valikainete jaoks, sest see väsitab lapsi. Pärast tundi laps võib veel asju õppida, aga pigem mängulisel viisil. Joonistamisega võib tegeleda mänguliselt ja paralleelselt uurida kunstiajalugu. Seda võib tegelikult teha samal ajal, kusjuures kaasaegsetele lastele selline formaat sobib ka, kuna see pole saladus, et kaasaegsed lapsed tegelevad mitme asjaga paralleelselt. Võib- olla see ongi tänapäeva omapära. “Kunstiajalugu ja kirjandus läbi praktika on just mõeldud niimoodi, et laps tegeleb mitme asjaga korraga, aga samal ajal ta tegeleb ühe asjaga ehk loominguga.
4.- 6. klass Lugemisring Lugemisringis tutvume erinevate raamatutega. Teeme kooslugemisi, mis toetab õpilase keelelist arengut. Lugeda võime nii kohustuslikku kirjandust kui ka koos vabalt valitud raamtuid, mis pakuvad õpilastele huvi.
4.-6. klass Ukraina rahva käsitöö See valikaine on pühendatud just ukraina rahva erinevate käsitöövõtete õppimisele ja nende rakendamisele. Tunnis saab kududa, õmmelda, joonistada rahvamustreid, tikkida jne. Muuseas see valikaine pakub teoreetilist osa ukraina rahva kultuuri ja ajaloo õppimisel. See valikaine sobib samuti kõigile meie Järve Kooli õpilastele, kuna see aine soodustab erinevate traditsioonide lõimumist.
4.- 6. klass Rahatarkus Hei, ettevõtlik 4.-6. klassi õpilane! Kas sulle meeldib raha? Kas sa tead, mis on aktsia, säästmine, omahind, eelarve, laen või bilanss? Just seda kõike saamegi üheskoos avastada, et teada saada, kuidas teha rahaga tarku otsuseid ning uurime, kuidas maagiliselt ühest eurost mitu teha!
4 – 6 klass Liikumine
4.- 6. klass Inglise keel English through Communication – Antud valikaine on mõeldud õpilaste keeleoskuse parandamiseks, rõhutades tõhusat ja sisukat suhtlust. Praktiliste harjutuste, arutelude, rollimängude ja koostöötegevuste kombinatsiooni abil tugevdavad õpilased oma keeleoskust, omandades samal ajal suhtlusstrateegiatest sügavama arusaama. Valikaine lõpuks on õpilased lihvinud oma keeleoskust, suurendanud enesekindlust inglise keele kasutamise vastu erinevatel eesmärkidel ja saanud väärtuslikke teadmisi tõhusatest suhtlustehnikatest erinevates olukordades.

 

III kooliaste

7.-9.klass Andmetöötlus Lahendame praktilisi ülesandeid MS Excelis ja MS Wordis. Rõhk on andmestikuga seotud probleemide lahendamise oskusel. Tutvume Statistikaameti ning teiste oluliste statistikat koondavate andmebaasidega. Tabelitöötlusest õpime efektiivseid töövõtteid, valemite ja funktsioonide sisestamist, tabelite ja andmete vormindamist, andmete korrastamist ja diagrammide koostamist. Tekstitöötluses kirjalike tööde vormistamist vastavalt juhenditele.
7.-9.klass Huvitav matemaatika 1 Lisateemad koolimatemaatikale: kuldlõige, fraktaal jt. Matemaatika paradoksid ja katsed. Huvitavad ülesanded matemaatika võistlustest: Nuputa , Känguru, Virumaa võistlus ja olümpiaad. Matemaatikavõistlused Eestis. Matemaatikaajaloo tähtsamad sündmused. Kuulsad matemaatikud. Saadud tarkus aitab palju paremini aru saada matemaatikast, pakub rõõmu nuputamisest ja avastamisest. Eriti on oodatud õpilased, kes soovivad sellel õppeaastal osaleda matemaatikavõistlustel.
9 kl.ass Huvitav matemaatika 2 Teeme ettevalmistusi matemaatika lõpueksamiks. Õpime lahendama tekstülesandeid, saame aru funktsioonidest ja võrranditest. Tuletame meelde statistikat ja tõenäosusteooriat. Kordame geomeetria valemeid. Lahendame varasemad eksamid 100 %-le tulemusele. Targem on alustada varem!
7.-9.klass Meediaga tuttavaks Valikaines “MEEDIAGA TUTTAVAKS” on õpilastel võimalus praktiliste ülesannete kaudu tutvuda erinevate meediakanalitega ning õppida neid ka targalt tarbima. Õpime ennast suuliselt ning kirjalikult väljendama: teeme intervjuusid õpetajate ning õpilastega, koostame reklaame, kirjutame artikleid Coolilehte, võtame sõna kooliraadios, oleme kursis uudistega.
7.-9.klass Ökoloogia praktikum Ökoloogia praktikum aine seisneb praktilises looduse tundma õppimises (kooliümbruse puud, taimed), herbaariumi tegemine. Erinevad katsed (nt hallitusseente elutegevus, preparaatide valmistamine, mikroskoopimine jne), liikide tundma õppimine, looduskaitsealused liigid Eestis, säästev areng.
7.-9.klass Rahatarkus Finantskirjaoskus hõlmab põhiliste finantsoskuste tundma õppimist, sh eelarve koostamine ja järgimine, säästmine, pangandus, laenude majandamine, investeerimine ja palju muud. Need teadmised aitavad paremini mõista ka keerukamaid teemasid, nagu näiteks maksundus, aktsiad ja pensioniks valmistumine. Finantskirjaoskus aitab langetada paremaid finantsotsuseid ning mõista, kuidas finantsmaailm toimib.
Õpilastele tuleks enne finantsvastutuse võtmist õpetada raha majandamise põhitõdesid. Saadaolevate eelarvestamis-, investeerimis- ja muude finantstoodete tundma õppimine aitab neil teha oma tuleviku suhtes mõistlikke otsuseid.
7.-9. klass Ukraina rahvatants Valikaine on mõeldud kõigile meie kooli õpilastele. Ukraina rahva omapärased ja temperamentsed tantsud peavad innustama ja tutvustama õpilasi ukraina kultuuri ja ajalooga. Samas mõned ukraina rahvatantsud nagu näiteks Hopakk, on hoogsad ja soodustavad sportlikku tegevust. Ukraina rahvatants valikainena ei ole lihtsalt tantsimine, sellega kaasneb kostüümide valmistamine ja Ukraina kultuuriga tutvumine.