ERASMUS+ 2024: “Project-Based Learning”
On esmaspäeva hommik ning õpetajad Liis ja Vaili seavad sammud kooli poole. Aga see hommik on teistsugune: on novembrikuu 18. päev, taevas särab päike ja sooja tõotab tulla 25 kraadi …
18.-23. november 2024 toimus Valencias kursus “Project-Based Learning” ja see oli Kohtla-Järve Järve kooli Erasmus+ projekti “Kaasaegse õpetaja õpetamismeetodid, oskused ja käsitlusviisi” viimane õpiränne.
Õppenädala esimesel päeval saime tuttavaks kõikide koolitusel osalejatega. Kokku oli tulnud väga erineva kogemusega õpetajad Lätist, Hollandist, Saksamaalt, Horvaatiast, Eestist, Portugalist, Taanist ja Rootsist. Ka kogemus projektipõhise õppega oli erinev ja nende vahetamine oli väga huvitav ja õpetlik.
Teisest päevast algas intensiivne töö teooria õppimise ja samal ajal enda esimese projektipõhise õppe ettevalmistus. Tutvusime põhitõdedega, millega peab arvestama. Oluline on mainida, et projektipõhist õpet saab korraldada erinevas mahus. Ei pea kogu õppetööd ümber korraldama, vaid võib alustada tagasihoidlikumalt. Vilumuse ja oskuste kasvades saab planeerida juba suuremaid projekte.
Kõige olulisem projekti ettevalmistusel on küsimused, millele õpilased hakkavad vastust otsima, ning tulemus, milleni lapsed projektis jõudma peavad. Rõhutati, et kõige parem on projekt, kus laste tehtud töö jääb kestma või annab panuse mõne probleemi lahendamisel kogukonnas.
Koolitusel osalenutele tutvustati ka erinevaid õppetöö rikastamise „tööriistu”, osa nendest olid tuttavad, kuid oli ka uusi põnevaid leide: Chat GPT – ideede ammutamiseks, QuestionWell – keskkond, kuhu on võimalik üles laadida Youtube´i link ning video põhjal koostab tehisintellekt küsimused. Padlet, Classroomscreen.
Viimasel päeval saime tutvuda Valencia kohaliku lasteaed-algkooliga, kus tutvustati lõppenud projekte. Õpilased, alates sõimerühmast kuni algkooli lõpuni rääkisid, kuidas vett säästa ja hoida veekogud puhtana. Kõik, ka kõige väiksemad, said sõna ja võimaluse näidata, mida nad projektist õppinud on, ja seda kõike tehti tantsude, luuletuste, etenduste ja plakatite näol.
Kuna Valencias on suvel väga kuum, siis suurt rõhku pannakse õppetöös keskkonnateadlikkusele. Ka kooliõue kujundamisel võetakse arvesse, et oleks puid, mille all suvistel kuudel päikesevarjus olla. Seetõttu istutataksegi igal aastal kooli territooriumile mõni puu. Koolimaja territooriumil võetakse järk-järgult üles asfaldit, mis muutub päikese käes talumatult kuumaks, ning asendatakse muru ja põõsaste-puudega.
Koolituselt võtsime kaasa erinevaid ideid: kuidas lõimida projektõpet õppetöösse, siduda õppekavaga ja kaasata projektõppesse ka kogukonda. Oleme teadlikumad erinevatest projektõppe meetoditest ja võimalustest. Teame, kuidas kujundada ennastjuhtivat õppijat, kes juhib oma õppeprotsessi nii grupis kui ka individuaalselt. Praktiline koolikülastus andis ideepagasi, kuidas rakendada projektõpet ka oma kogukonnas.
Erasmus+projektis osalemine ja Valencias kogetu avardas silmaringi, kui erinevad on tänapäeva õppimis- ja õpetamismeetodid. See lõi ka võimaluse kohtuda kolleegidega erinevatest maadest, erinevatest koolidest ja rikastas õppemeetodite kogemuspagasit. Ja andis meile julguse mugavutsoonist väljuda: OLLA TAAS ÕPILANE, et avastada projektõppe õhinapõhine õpimaailm!
Oleme tänulikud Kohtla-Järve Järve Kooli kooliperele ja Andrale, kes aitasid kaasa meie õpirände õnnestumisele!
Õpetajad Liis Lehtsaar ja Vaili Viirlaid